Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

SUIKERZIEKTE

Bij suikerziekte, ook wel Diabetes Mellitus genoemd, is er een probleem van de opname van glucose (suiker) in het lichaam. Glucose wordt opgeslagen onder invloed van het hormoon insuline. Er worden twee vormen onderscheiden; type I, waarbij er een afname is in de hoeveelheid insuline die het lichaam zelf produceert, en type II, waarbij het lichaam niet meer goed reageert op insuline. Gevolg is een verhoogde glucosespiegel in het bloed en minder opgeslagen glucose in o.a. de spieren. Hierdoor kan bij inspanning van langer dan 60 min een beperking in de prestatie ontstaan. Uit onderzoek blijkt dat door sport en bewegen (en dus ook hardlopen) de insuline-gevoeligheid van het lichaam verbeterd en mensen uiteindelijk minder medicijnen nodig hebben om de ziekte onder controle te krijgen.

Voorkom enorme schommelingen van de bloedsuikerspiegel. Met onderstaand schema kun je inschatten hoeveel extra koolhydraten je moet eten om geen hypo (te lage bloedsuikerwaarde) te krijgen.

duur en type
inspanning
glucosewaarde
voor aanvang
extra inname
koolhydraten
30 minuten lichte inspanning - onder 5 mmol/l - 10-15 gram
- boven 5 mmol/l - niets
30-60 minuten matige inspanning - onder 5 mmol/l - 30-45 gram
- tussen 5-10 mmol/l - 15 gram
- tussen 10-16 mmol/l - niets
> 1 uur matige inspanning - onder 5 mmol/l - 45 gram
- tussen 10-16 mmol/l - 30-45 gram
- tussen 10-16 mmol/l - 15 gram















Het is, zeker in het begin, van belang om regelmatig de bloedglucosewaarde te bepalen voor en na inspanning: meten is weten! Aan de hand van de bloedsuikercontrole kan een individuele aanpak worden ontwikkeld. Zo wordt een hyperglycemie (te hoge bloedsuikerwaarde) en een hypoglycemie voorkomen. Neem altijd snel opneembare suikers (limonadesiroop, druivensuiker) mee in het geval van een dreigende hypo. Algemene richtlijn voor mensen die insuline gebruiken, is het halveren van de laatste insulinedosis voor inspanning, niet hardlopen binnen het eerste uur na injectie en de insuline niet injecteren in de buurt van spieren. Nachtelijke hypos moeten voorkomen worden door na het sporten nog te eten en eventueel de hoeveelheid lang werkende insuline voor de nacht aan te passen. Echter is elk persoon weer anders en moet een regelmatige meting een juiste dosering opleveren.

Daarnaast is het van belang te letten op de voeten tijdens en na het hardlopen. Door de suikerziekte kunnen de (gevoels)zenuwen in het lichaam, en met name die in de voeten, worden aangetast. Hierdoor worden blaren of zweren minder snel opgemerkt, waardoor mensen hun voeten "kapot" kunnen lopen. Tevens is er bij sporters een grotere kans op andere blessures, zoals pees – en gewrichtsaandoeningen bij een slechte diabetesregulatie en op oudere leeftijd.

Er zijn een aantal contra-indicaties tegen hardlopen bij mensen met suikerziekte: slechte instelling van de ziekte met zeer wisselende bloedsuikers met vaak optredende hypoglycemieën ernstige bijkomende hart – en vaatziekten, zoals eerdere hartinfarcten of beroertes onbehandelde hoge bloeddruk ernstige onbehandelde diabetische retinopathie (aantasting van de ogen door te hoog suiker) onvermogen om hypo’s te voelen. Overleg met de behandelend arts als je twijfelt of u wel of niet kunt gaan hardlopen.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT