Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

COPD/EMFYSEEM

Bij longemfyseem is sprake van een afname van de longfunctie doordat de longblaasjes, waaruit de longen zijn opgebouwd, kapot gaan en grote blazen kunnen gaan vormen. Door een afname van het aantal longblaasjes wordt er minder zuurstof uitgewisseld tussen de blaasjes en de bloedvaten die daar langslopen. Mensen kunnen hier toenemend benauwd en kortademig van worden en hier uiteindelijk aan overlijden. Grootste en bekendste veroorzaker van longemfyseem is roken. In combinatie met bronchitis en/of astma wordt ook wel gesproken van COPD (chronic obstructive pulmonary disease).

Alleen wanneer er sprake is van een lichte vorm van COPD kan hardlopen een goede sport voor jou zijn. Het is echter wel aan te raden dat u, met name in het begin, onder begeleiding van een zorgprofessional, zoals een fysiotherapeut, gaat trainen. Deze professional houdt dan tijdens de inspanning het zuurstofgehalte in het bloed in de gaten. Naast conditietraining is het bij mensen met COPD ook van belang om krachttraining van arm – en beenspieren te doen. Door sportief te bewegen wordt het uithoudingsvermogen verbeterd en verbeterd de spierkracht, wat zelfvertrouwen geeft en een goed gevoel. De ademhaling is beter te controleren, de longinhoud kan toenemen en de ademhalingsspieren worden sterker. Buiten hardlopen kan soms moeilijker worden volgehouden door mistig weer, harde wind of benauwd zomerweer. Daarnaast kan koude, droge lucht in de winter eerder klachten geven door prikkeling van het slijmvlies van de luchtwegen. Probeer daarom zo lang mogelijk door de neus te ademen, waardoor de lucht beter wordt opgewarmd.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT