Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

ANGST/DEPRESSIE

Hoe kunnen angst en depressie door hardlopen op een positieve wijze beïnvloed worden?

Meer energie en vitaliteit

Angst en depressie zijn cirkels die zichzelf in stand houden. Als je angstig of depressief bent en je onderneemt niets, dan verslechtert het jouw lichamelijke conditie. Dit versterkt op zijn beurt weer het angstige of depressieve gevoel, waardoor dit gevoel zichzelf in stand houdt.

Hardlopen is een manier om deze negatieve cirkel te doorbreken. Ten eerste komen er bij het rennen bepaalde neurotransmitters in de hersenen vrij, namelijk endorfine en serotine. Dit maakt dat jij je energieker voelt en meer zin krijgt om acties te ondernemen. Ook geven deze stoffen jou minder last van somberheid.

Beter nadenken, minder piekeren

Bij angst en depressie kun je vaak niet goed nadenken. Hardlopen daarentegen bevordert juist het nadenken; het gaat piekeren dus tegen. Dit komt omdat hardlopen een bepaald gebied in de hersenen stimuleert: de prefrontale cortex, gelegen aan de voorzijde van de hersenen. Dit hersengebied is verantwoordelijk voor planning en oplossingsvaardigheden.

Door hard te lopen zorg je er dus voor dat jij beter gaat plannen en tot effectievere oplossingen komt. Omdat dit piekeren tegengaat, ben je door hardlopen beter in staat om naar uitwegen te kijken. In plaats van te denken in cirkeltjes (“Ik ben depressief dus ik kom niet buiten, maar ik kom niet buiten omdat ik depressief ben”), vraag je jezelf af hoe je die cirkel kan doorbreken (“Ik richt me op zaken die ik wel kan in plaats van die ik niet kan”).

Deze manier van denken zorgt weer voor minder stress, waardoor je minder last hebt van angst en/of depressie. Daarnaast heeft hardlopen positieve effecten op jouw geheugen (je onthoudt meer op een efficiëntere manier), op jouw slaap (je slaapt gemakkelijker in en rust beter uit) en op jouw eetlust (je krijgt meer behoefte om regelmatig en gezond te eten).

Meer sociale contacten en positieve ervaringen

Angst en depressie kunnen ervoor zorgen dat je steeds geïsoleerder raakt – je onderneemt immers steeds minder. Jouw wereld kan dan steeds kleiner worden. Hardlopen helpt jou om deze cirkel te doorbreken. Je trekt erop uit en krijgt de behoefte om activiteiten en successen met anderen te delen.

Op deze manier zorgt hardlopen ervoor dat je jezelf weer begeeft in het sociale verkeer. Naast het feit dat je met anderen kan hardlopen, kun je ook anderen om steun of advies vragen. Daarnaast is hardlopen beter dan menige medicatie; deze heeft immers bijwerkingen en lost de angst of depressie niet op! Hardlopen geeft jou de mogelijkheid om positieve ervaringen op te doen, waardoor jij je beter gaat voelen over jezelf.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT