Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

ZONNESTEEK/HITTE

Deze twee lijken vergelijkbare klachten, maar zijn niet hetzelfde. Uitputting door hitte ontstaat door een oververhit lichaam, omdat het vochtverlies overmatig is (en in uitzonderlijke situaties omdat de zoutvoorraad uitgeput is). De symptomen zijn: dorst, hoofdpijn, bleke gelaatskleur, duizeligheid en soms misselijkheid en braken. In sommige gevallen is de hartslag verhoogd en is de loper gedesoriënteerd.

Een zonnesteek ontstaat wanneer het warmteregelingssysteem van het menselijk lichaam ophoudt te functioneren. Veel symptomen komen met hitte-uitputting overeen. Echter, het ophouden van zweten, moeilijk kunnen lopen, desoriëntatie en flauwte of bewusteloosheid zijn symptomen die wijzen op een zonnesteek. Lopers die een zonnesteek krijgen, kunnen zichzelf niet meer helpen. 

Wie last heeft van hitte-uitputting, dient onmiddellijk te stoppen met lopen en in de schaduw uit te rusten. Drink langzaam isotone sportdrank. Als je je binnen een half uur niet beter voelt, is het raadzaam de eerstehulpafdeling van een ziekenhuis te bezoeken. Hitte-uitputting is niet fataal, een zonnesteek kan dat wel zijn.

Iemand die compleet gedesoriënteerd is, loopt grote risico's. In dat geval moet je voor diegene onmiddellijk een ambulance te bellen. In de tussentijd leg je ijs om de nek, bij de oksels en lies van het slachtoffer. Besprenkel de huid met water, wuif hem/haar koelte toe en til de benen omhoog. Wanneer het slachtoffer bij bewustzijn is, moet hij/zij veel drinken, één tot twee liter sportdrank of water. Soms zal het slachtoffer gaan overgeven en niets willen drinken, maar de inname van vocht is essentieel.

Iedere loper moet goed rekening houden met de kleding wanneer het heet is: synthetische kleding in plaats van katoen, een zonneklep, zonnebril en een goed beschermende zonnecrème zijn belangrijk. Tijdens de wedstrijd of training moet je veel drinken. Probeer trainingen en wedstrijden op de koele uren van de dag te plannen

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT