Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

OVERTRAINING

Vermoeidheid, slechte wedstrijdprestaties, irritatie en geen zin hebben om te trainen: dit alles duidt op overtraining. Overtraining kan ontstaan door een te grote trainingsomvang of door vaak zeer zware trainingssessies. Ernstige overtraining kan leiden tot slaapstoornissen, stoornissen in het immuunsysteem, slechte eetlust en bij vrouwen kan het zelfs leiden tot veranderingen in het menstruatiepatroon. 

Verminder de trainingsomvang gedurende minimaal twee weken. Experimenteer met het terugbrengen van het aantal kilometers, het plannen van rustdagen en doe wat vervangende alternatieve training (bijvoorbeeld fietsen of aquajoggen) om uiteindelijk tot een juiste combinatie te komen. Als je denkt dat je ernstig overtraind bent, is het raadzaam om slechts twee tot drie keer in de week te trainen, niet meer dan 45 minuten in een rustig tot gemiddeld tempo. Je kan dit aanvullen met meer rekoefeningen en alternatieve training op de dagen dat je niet loopt. Doe dit niet langer dan een uur en voer de oefeningen uit met niet al te grote inspanning.

Wanneer je je uiteindelijk beter voelt en klaar bent om meer te lopen, kan je het beste een jaarplanning opstellen om voortaan overtraining te voorkomen. Plan de wedstrijden en dus de perioden waarin je hard moet trainen, en laat daar een periode op volgen met minder trainingskilometers. Mocht je niet zeker zijn, neem dan contact op met onze sportarts of sportfysiotherapeut.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT