Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

ONDERKOELING

Een lichaamstemperatuur van 35,5 graden of lager kan fataal zijn wanneer er niet ingegrepen wordt. De symptomen zijn: rillingen, lage polsslag, apathie en een verminderd reactievermogen. In ernstige gevallen verstijven de spieren en kan het slachtoffer bewusteloos raken. Door dehydratie raken mensen eerder vatbaar voor onderkoeling. 

Blijf in beweging, zodat je lichaam warmte produceert. Zoek een warme plek op, wikkel een deken om je heen en neem warme, niet-alcoholische drank. Wie in een landelijke omgeving alleen loopt, neemt veel risico. Loop met een partner en zorg voor goede sportkleding. Trek bij kouder weer synthetische kleding over elkaar aan en bescherm je handen (handschoenen) en hoofd (pet). Trek nooit katoenen kleding aan: de stof laat de transpiratie niet door en wordt kletsnat. Een natte huid koelt 25 keer zo snel af als een droge huid. Neem een halve tot hele liter sportdrank mee in een rugzakje.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT