Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

DRINKEN

Het lichaamsgewicht bestaat voor ongeveer zestig procent uit vocht. Vocht vloeit door de ontelbare aderen, transporteert essentiële bouw- en voedingsstoffen naar de cellen en voert de afvalproducten af. Vocht draagt bij aan de opname van vitaminen en mineralen uit voedsel en versnelt de opname van glucose, die we als energie nodig hebben. Dus wie te weinig drinkt, loopt vanzelf problemen tegen het lijf.

Drink je voldoende? Controleer je urine. De kleur van de urine is een goede graadmeter voor het vochtgehalte in uw lichaam. Een geringe hoeveelheid donkergele urine geeft aan dat de concentratie afvalstoffen hoog is en er onvoldoende vocht in het lichaam aanwezig is om deze afvalstoffen efficiënt af te voeren. Dit is dus een waarschuwing. Drink net zoveel totdat de urine weer een normale, lichtgele kleur heeft. Let op de hoeveelheid urine. Donkere urine hoeft niet altijd te betekenen dat je te weinig vocht in het lichaam heeft. Ook vitaminesupplementen kunnen de urine donker kleuren.

Wanneer je dergelijke supplementen slikt, let dan goed op de hoeveelheid urine. Heb je vaak geen aandrang om te plassen, dan kan dat een signaal zijn dat je te weinig drinkt. Stap op de weegschaal. Sommige lopers wegen zich voor en na de training of wedstrijd, om te weten hoeveel vocht ze precies hebben verloren, zodat ze de voorraad weer kunnen aanvullen. Het is niet ongewoon om op een zeer warme dag drie tot soms vier kilo lichaamsgewicht te verliezen. Dit betreft louter vocht. Voor elke halve kilo die je door het lopen kwijtraakt, moet je ongeveer een halve liter te drinken om het verlies te compenseren. Controleer jezelf. Als het erg warm is of als je behoorlijk pittig traint, houd dan steeds in de gaten hoe je jezelf voelt.

Uitdroging ontstaat niet alleen door excessief vochtverlies tijdens één wedstrijd of training. Wie altijd te weinig drinkt, kan zich vermoeid en onprettig gaan voelen. Ook hoofdpijn kan optreden. Chronische dehydratie veroorzaakt die verschijnselen. Dit kan simpel worden opgelost door de dagelijkse hoeveelheid in te nemen vocht te vergroten. Je moet het dorstgevoel voor blijven. Drink al voordat je dorst krijgt, vooral in de marathon. Ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT