Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

TRAIN JE VOEDING

Dat het belangrijk is om voor het lopen van een langere afstand goed te trainen, dat begrijpt iedereen. Bij trainen denk je dan aan hardlopen, meters maken, mogelijk afgewisseld met intervaltrainingen. Oefenen met voeding, daar wordt vaak veel minder over nagedacht. Terwijl voeding ook echt een onderdeel is van jouw presteren.

Met ‘je voeding trainen’ wordt bedoeld dat tijdens de trainingen uitgetest wordt welke voeding voor jou bij deze training of afstand het beste is. Als je op de dag van de wedstrijd er achter komt dat het sportdrankje dat je onderweg hebt genomen niet zo goed op de maag valt dan is jouw wedstrijd verloren! Zonde!

Probeer uit wat voor jou goed werkt en begin hier op tijd mee. Op welke producten reageert jou lichaam goed en van welke producten krijg je klachten. Het kan zijn dat de ene sportdrank een naar gevoel geeft in je buik terwijl het andere drankje dit niet doet. Eveneens van belang bij een sportdrank is de smaak. Een sportdrankje dat jij lekker vindt drink je gemakkelijker en dan neem je automatisch voldoende vocht tot je. Als je een marathon gaat lopen heb je aan alleen sportdrank niet voldoende. Kun jij bananen of mueslirepen eten onderweg of ga je voor een gel of energiedrank. Door dit te testen tijdens trainingen leer je wat bij jou past en bijvoorbeeld welke gel van welk merk jij prettig vindt om te gebruiken.

Test voeding en drank niet één keer, maar het liefst meerdere keren. Zodat je zeker weet dat het door jou gekozen product goed voor jou werkt. Als het mogelijk is, probeer het product dan ook eens uit tijdens een wedstrijd. Loop je ter voorbereiding op een marathon ‘n keer een halve marathon, test dan de producten uit die je van plan bent te gebruiken bij die marathon. Dan weet je ook hoe je lijf reageert op het moment dat je wat meer gespannen bent. De keuze van goede voeding en drank kan het verschil maken tussen een slechte of goede prestatie, vroegtijdig stoppen of een afstand uitlopen.

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT