Startpagina
 
 
||||||||
COACHES RHC
WORKSHOPS
FEEDBACK
GOEDE DOELEN
OVER RHC
SHOP
NIEUWS
Hoge bloeddruk
Artrose
COPD
Hart-/vaatziekte
Kanker
Chronische darmziekte
Angst en depressie
CONTACT
Herstellen
Zonnesteek, Hitte
Overtraining
Onderkoeling
Drinken
Eten
Dehydratie
Train je voeding
Zwangerschap, lopen, voeding
Blijvend gewichtverlies
Overgewicht
ZWANGERSCHAP, LOPEN, RISOCO'S
UITLEG BUTTON
VRAGEN BIJ KLACHTEN
kortingspas
RHC vragenlijst Klachten Bij Hardlopen
jouw trainingsschema
hoe fit ben je
kies je begeleider
 
 

  

  

HERSTELTIJD

Geblesseerd raken bij sporten is nooit leuk. Zeker niet wanneer je gedwongen wordt om jouw sport tijdelijk te staken. Je wilt zo snel mogelijk weer terugkeren op de trainingsbaan of tussen je hardloopmaatjes. Uit onderzoek blijkt deze terugkeer vaak te vroeg te zijn. Men wil te snel weer hardlopen.

Van belang is dat je in de gaten houdt hoe groot de belastbaarheid van jouw lichaam op het moment van terugkeren is. Dat is afhankelijk van het type blessure, de tijdsduur dat je geblesseerd bent geweest, de wijze waarop je ermee omgegaan bent. Heb je last gehad van een lichte overbelasting, zoals bij irritatie van spieren of pezen, of heb je een echte ontsteking aan de weefsels. Of is er mogelijk weefselschade zoals bij een spierscheur of ontwrichting van de enkel.

De herstelperiode van een irritatie is aanzienlijk korter dan bij een weefselschade, dat moge duidelijk zijn. Zijn er complicaties, is er iets over het hoofd gezien? Zaken die de hersteltijd kunnen verlengen en jouw geduld op de proef stellen. Of ben je toch te vroeg begonnen en is jouw lichaam nog niet klaar voor de belasting die jij er van verlangt. "Het moet toch kunnen", is een vaak gehoorde uitspraak. Angst dat de opgebouwde conditie verloeren gaat? Kijk uit! Als jouw lichaam er niet klaar voor is, heb je zo de volgende blessure te pakken. En ben je verder van huis dan je zou willen zijn.

Herstel goed en volledig, zorg dat jouw lichaam die belasting die je ervan vergt ook daadwerkelijk aankan. De verloren conditie is snel ingehaald als je weer in orde bent. Raadpleeg zo nodig een sportfysio- of manueel therapeut. Na een blessure moet je beter worden. Niet hetzelfde!

   
 
 

 
© Running Health Center 2012 Ontwerp: Mangoa  |  Techniek: Sporteronline

                                                          TOTAALADVIES VOOR DE HARDLOOPSPORT